21.06.2015.
Mala matura je prvi veliki ispit, veliki stres kako za
decu, tako i za roditelje, ali i za nastavnike koji treba da ih za ovaj ispit
pripreme. S obzirom na to da od uspeha na maloj maturi zavisi dalji tok
obrazovanja, s pravom se može reći da je to veoma ozbiljan i odgovoran zadatak,
pre svega za dete koje je tu glavni akter. Međutim i roditelji igraju ključnu
ulogu kada je reč o pružanju podrške detetu da što uspešnije položi završni
ispit i izabere „pravu“ školu za sebe, kao i da zadovolji tražene kriterijume
te škole. Celu atmosferu oko priprema i polaganja male mature svakako lakše
podnose deca koja imaju više samopuzdanja i koja su se bolje pripremila.
Ipak, kako se približava taj „sudnji“ dan, mnogi roditelji zbog brige i sopstvenog
straha kako će deca to znanje da integrišu, podižu još više tenziju koja se
automatski prenosi na decu i donosi im samo štetu.
Sa stanovišta Life Coach-a, koji posmatra deta – đaka kao
potpuno zdravu, jedinstvenu i celovitu osobu, najsvrshodnije je da roditelji detetu
pruže podršku i ljubav i da mu pokažu da im je stalo do njegove dobrobiti. U
razgovoru sa detetom nikako ne treba potpirivati strah od predstojećeg ispita,
jer ga to može samo blokirati. Naprotiv, fokus treba da bude na pozitivnom stavu,
u smislu da je ovaj ispit ne samo
prekretnica već i prilika da se dete izbori za svoje želje u vezi sa
daljim odabirom škole i obrazovanjem, ali da je to prvi korak i da će ih biti
još.
Da se ne bi kraj najlepšeg i najbezbrižnijeg perioda
života i školovanja pretvorio u noćnu moru i za decu i za čitavu porodicu, Coaching može kroz individualne konsultacije da pomaze celoj porodici da bude u pozitivnom balansu, a
posebno detetu
da veruje u sebe i bude najproduktivinije za vreme samog ispita. Life coach je
taj koji će doprineti:
-
Otkrivanju
psiho-fizičkih manifestacija (prepoznavanje emocija) koje dete oseća u takvim trenucima
(ubrzano disanje, ubrzan rad srca, znojenje dlanova, nedostatak vazduha,
nesvestica, prisustvo negativnih misli o ishodu testa i sl)
-
Savlađivanju / prevazilaženju straha i negativnih
uverenja koja mogu detetu oduzeti vreme i
koncentraciju
-
Otkrivanju
potencijala kod deteta i prepoznavanju onoga što mu je važno, te postavljanje
prioriteta i ciljeva
-
Podizanju motivacije deteta i njenom
povezivanju sa zadatkom koji
treba obaviti (isticanje pozitivnih stvari koje je uradilo, pozitivnih
osobina koje poseduje i sl).
Da
bi taj period pred ispit prošao sa što manje tenzije, treba uputiti dete da napravi
svoju listu prioriteta, odnosno da rasporedi gradivo od najbitnijeg ka manje
bitnom i da rasporedi raspoloživo vreme. Neka se dete uživi u ispitnu situaciju, neka opisuje prostoriju u kojoj će
se ispit održavati, neka se preslišava gradivo navodeći neka moguća ispitna
pitanja, pričajte o uspehu, kao da je da je već postignut.
Opšta preporuka je da se dan uoči ispita ne koristi za
učenje i ponavljanje gradiva, već za
relaksaciju i odmor u društvu dragih osoba, u prijatnom okruženju.
Jasna Simović, Holistic Life Coach
Нема коментара:
Постави коментар