Matura mala, stres veliki

21.06.2015.

Mala matura je prvi veliki ispit, veliki stres kako za decu, tako i za roditelje, ali i za nastavnike koji treba da ih za ovaj ispit pripreme. S obzirom na to da od uspeha na maloj maturi zavisi dalji tok obrazovanja, s pravom se može reći da je to veoma ozbiljan i odgovoran zadatak, pre svega za dete koje je tu glavni akter. Međutim i roditelji igraju ključnu ulogu kada je reč o pružanju podrške detetu da što uspešnije položi završni ispit i izabere „pravu“ školu za sebe, kao i da zadovolji tražene kriterijume te škole. Celu atmosferu oko priprema i polaganja male mature svakako lakše podnose deca koja imaju više samopuzdanja i koja su se bolje pripremila.


Ipak, kako se približava taj „sudnji“ dan,  mnogi roditelji zbog brige i sopstvenog straha kako će deca to znanje da integrišu, podižu još više tenziju koja se automatski prenosi na decu i donosi im samo štetu.

Sa stanovišta Life Coach-a, koji posmatra deta – đaka kao potpuno zdravu, jedinstvenu i celovitu osobu, najsvrshodnije je da roditelji detetu pruže podršku i ljubav i da mu pokažu da im je stalo do njegove dobrobiti. U razgovoru sa detetom nikako ne treba potpirivati strah od predstojećeg ispita, jer ga to može samo blokirati. Naprotiv, fokus treba da bude na pozitivnom stavu, u smislu da je ovaj ispit ne samo  prekretnica već i prilika da se dete izbori za svoje želje u vezi sa daljim odabirom škole i obrazovanjem, ali da je to prvi korak i da će ih biti još.



Da se ne bi kraj najlepšeg i najbezbrižnijeg perioda života i školovanja pretvorio u noćnu moru i za decu i za čitavu porodicu, Coaching može kroz individualne konsultacije da pomaze celoj porodici da bude u pozitivnom balansu, a posebno detetu da veruje u sebe i bude najproduktivinije za vreme samog ispita. Life coach je taj koji će doprineti:

-          Otkrivanju psiho-fizičkih manifestacija (prepoznavanje emocija) koje dete oseća u takvim trenucima (ubrzano disanje, ubrzan rad srca, znojenje dlanova, nedostatak vazduha, nesvestica, prisustvo negativnih misli o ishodu testa i sl)
-          Savlađivanju / prevazilaženju straha i negativnih uverenja koja mogu detetu oduzeti vreme i koncentraciju
-          Otkrivanju potencijala kod deteta i prepoznavanju onoga što mu je važno, te postavljanje prioriteta i ciljeva
-          Podizanju motivacije deteta  i njenom povezivanju sa zadatkom koji treba obaviti (isticanje pozitivnih stvari koje je uradilo,  pozitivnih osobina koje poseduje i sl).

Da bi taj period pred ispit prošao sa što manje tenzije, treba uputiti dete da napravi svoju listu prioriteta, odnosno da rasporedi gradivo od najbitnijeg ka manje bitnom i da rasporedi raspoloživo vreme. Neka se dete uživi u ispitnu situaciju, neka opisuje prostoriju u kojoj će se ispit održavati, neka se preslišava gradivo navodeći neka moguća ispitna pitanja, pričajte o uspehu, kao da je da je već postignut.

Opšta preporuka je da se dan uoči ispita ne koristi za učenje i ponavljanje gradiva, već za  relaksaciju i odmor u društvu dragih osoba, u prijatnom okruženju. 


Jasna Simović, Holistic Life Coach

Нема коментара:

Постави коментар